söndag, april 26

Flaskans vara eller icke vara

Annelie frågade hur ofta jag fortfarande ammar lillan; svaret är varje måltid. Hennes barnläkare vill, eftersom det går så bra, att jag ammar henne på heltid tills hon fyller 6 månader. Problemet är att jag har ammat, inte pumpat och gett henne flaskan, i princip hela tiden vilket har skapat ett litet problem. Nu när vi ska börja ge henne flaskan så vägrar hon, det blir väldigt dramatiskt med många tårar och frustrerade föräldrar... Igår så tog vi ett jättesteg framåt för att sedan ta 3 steg bakåt...Hon åt äntligen från flaskan, visserligen bara en ml men ändå, för att sedan stenvägra nästa gång vi försökte. Suck, är det någon som har några tips?

3 kommentarer:

Dorisettan sa...

Försökte mig på att kommentera detta, men jag blev så långrandig att jag fick köra på mejl istället. Kolla din inbox med andra ord!

annelie sa...

Svea var också svår på att ta flaska. Så här gjorde vi:
1. Öva, öva, öva. Flera gånger om dagen om möjligt.
2. Utsätt henne för några skarpa lägen, d.v.s. endast flaskan finns tillgänglig- du ute på något annat.
3. För oss var det lättare att någon annan än jag gav flaska. Hon identifierade väl mig med amning, när jag höll mig borta eller tyst i ett annat rum gick det bättre.

Det tog rätt lång tid men nu funkar det prima och hon får flaska flera gånger varje dag.

Världen är liten… sa...

Annelie: Tack så mycket, det ger mig hopp!!! Det är så jobbigt att se henne så upprörd men då ska vi fortsätta. Enda gången det lyckades var faktiskt när maken matade henne och jag var borta och fick en pedikyr.