onsdag, maj 12

Skolan

Var på svenska skolan i Santa Monica för första gången igår,terminen är ju snart slut så det var mer bara för att bilda mig en uppfattning om vad dom gör där. Åh jag vet inte....Dels tycker jag att lillan är för liten än, hennes grupp var en grupp på cirka 15 barn och det var väldigt kaotiskt. På 1.5 timme skulle man hinna samlas, sjunga, göra pyssel och ha fruktstund. Med andra ord jättesammanpressat för en liten en som precis lärt sig hur man sätter sig på en stol. Dessutom ligger skolan nästan en timmes bilväg, mer om det är mycket trafik, bort från där vi bor. Känns som om det är för mammorna än barnen och då vet jag inte om jag är redo att betala 150 dollar per termin för att ses 1.5 timme i veckan, jobbigt för både mamma och barn att tillbringa 2 timmar i bilen för 1.5 timmes aktivitet. Vad tycker ni, är jag för negativ?

5 kommentarer:

Meilita sa...

Allt som blir stressmoment går fetbort för mej. Flängande tär i synnerhet när det anländer en liten bebis.

Tycker att du ska gå efter magkänslan och hitta en aktivitet som känns bra för både dig och Nova. Det borde väl finnas nåt lite närmare eller så får du nosa rätt på om nån av dom andra svenska föräldrarna är intresserade av att träffas utanför skolan.

Vad är det som är viktigt? Att det är i "svensk" regi eller funkar det med amerikanska mötesplatser...

Världen är liten… sa...

Meilita: Magkänslan säger att det är ingeting för mig. Ska prova att gå till svenska kyrkan i San Pedro som ligger en halv timme härifrån, dom har barntimme varje fredag. Få se om det blir bättre.

Dorisettan sa...

Du låter ganska realistisk, tycker jag. Och jag håller med Meilita till 100%. Det där låter som onödigt mycket jobb (och bilåkning!) för ganska lite utdelning.
Att testa svenska kyrkan låter som en bra idé! Hoppas det verkar bra.

Världen är liten… sa...

Dorisettan: Mmmm, dessutom bor ju dom flesta av mammorna som går på svenska skolan runt Santa Monica eller i närheten, så då kommer man inte träffas med barnen utanför skolan i alla fall.

annelie sa...

Jag tror att det är bra för barnen att träffa andra svensktalande barn och underhålla sitt språk. Men inte till vilket pris som helst. Det bästa vore om du kunde hitta ett gäng andra svenska mammor att hänga med i närheten av där du bor. Svenska kyrkan låter ju topp! Lycka till!