fredag, september 14

Jag spikar Svenska

Camillas Lockar berattade haromdagen att hon varit med i Karlavagnen och pratat om kontroll. I sitt inlagg lankade hon ocksa till SR:s webradio sa att alla som ville kunde lyssna pa programmet. Valdigt kul att hora hennes rost men annu battre var att hon paminde mig om att jag faktiskt kan lyssna pa svensk radio nar jag vill, sa himla harligt att fa hora svenska! Hon fragade da hur det var med min egn svenska, om den fortfarande var bra eller om jag borjade lata som Victoria Silvstedt?! Tankte svara i hennes blogg men insag att det blev for langt och bestamde mig for att gora ett eget inlagg om det hela.

Ang Silvstedt, och Dolph Lundgren for den delen, na jag har ingen amerikansk brytning pa min svenska - man maste vara bra korkad for att fa det! Daremot har jag en tendens att kasta om orden, jag pratar svenska men med engelsk ordfoljd, plus att jag ibland har svart for att komma ihag vissa ord. Ni som foljt bloggen fran borjan minns kanske hur jag "drisslade olivoljan" istallet for att "ringla olivoljan" over salladen....
Mina sprakforbistringar loser sig dock ganska snabbt efter ett telefonsamtal eller efter ett par timmar i Sverige.

2 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Thank God that you don't speak like Ms Silverstedt! Känner igen det där med att vända ordföljden till den engelska, från när jag själv bodde over there alltså. Och att drissla olivoljan är ju sjäääälvklart :-)

Världen är liten… sa...

Camilla: Yepp, "drisslar" jamt och standigt! Lovar att lagga upp en video framover sa att du far hora min vackra norrlandska dialekt=o)!