tisdag, januari 26

Lillmagen

Otroligt vad insnöad man blir på det här med sömnbrist, börjar redan tröttna på mig själv och alla mina inlägg rörande lillans sovrutiner=o). Nåja, reglerna som jag satte i projekt Sova hela Natten 2010 har redan spruckit....Igår vaknade hon redan vid 01-tiden och kunde inte somna om, insåg dock ganska snabbt att anledningen inte var tänderna utan lillmagen och jättemycket gaser. Vi har misstänkt det ett tag, men provat oss fram med olika produkter, och har nu kommit fram till att lillan förmodligen är allergisk mot mjölk. Inte lika allvarlig som hennes kusin L. men tillräckligt för att hon ska få diarre, blöjeksem, röda ustlag i ansiktet och ont i magen. Vi har läkartid på torsdag.

5 kommentarer:

annelie sa...

Nej, vad trist! Stackars liten!

Meilita sa...

Aj då! Men det är ju skönt när man kan hitta orsaken så de små kan få hjälp. Är det mjölk eller laktos som hon känner av?

Linnéa sa...

Åh vad jobbigt för henne! Måste kännas skönt att komma på vad det är? Hoppas det går bra hos läkaren

Världen är liten… sa...

Annelie: Eller hur, som om det inte är nog så svårt att hitta lämplig mat innan dom har alla tänder.
Meilita: Trodde först det var laktos, då hennes utslag och diarre inte var jättevärst. Men sen fick jag höra att det är visst inte så vanligt för barn under 5 år, dessutom kan man oftast äta ost och yoghurt om man har laktos och det fixar hon inte.
Linnea: Precis. Jag har mjölkallergier från min sida av familjen och Maken är laktosintolerant så det är väl kanske ingen överraskning.

Livet i träsket sa...

Usch då! Vår Tuva var allergisk mot ägg, mjölk mm när hon var liten. Hon fick utslag över hela kroppen och var illröd konstant.Det värsta är att det finns mjölk, mjölkpulver osv i så många produkter.... Hon fick äta havregrynsgröt utan mjölk till frukost i ett par år, nu hatar hon gröt!! Hoppas ni får bra hjälp, vi fick en massa krämer att smörja med, men en tröst är att det nu har växt bort och hon är inte alls allergisk mot (de testade) födoämnen längre. Lycka till med sömnen. Jag har inga råd men se till att hon är riktigt mätt på kvällen och om de är ute mycket på dagen kan de ju sova mer och bättre. Jag har haft så många sömnstörda nätter med mina två äldsta att jag inte vill tänka på det...
Kram