måndag, januari 14

Hemlaxa

Bonusen glomde bort en mattelaxa forra veckan trots att vi upprepade ganger fragade om han hade nagon hemlaxa. Han visste om det redan pa tisdagen, det skulle vara klart pa fredagen och han kom ihag det pa torsdagkvall kl 22:00 nar vi kom hem efter basketmatchen. Maken tyckte det tog lang tid att byta om till pyjamas och oppnade slutligen Bonusens dorr och fann honom sittandes i panik med cirka 20 matteuppgifter. Vi blev givetvis upprorda, dels for att han hade glomt bort det men mest av allt for att han forsokte dolja det sa att vi inte skulle fa reda pa att han glomt. Efter ett langt samtal om hur viktigt det var att tala sanning osv bestamde vi att som straff sa skulle han inte fa spela dataspel, varken PS2 eller Nintendo Ds lite, pa hela helgen. Var det ett bra straff, for strangt eller var vi for snalla? Vad hade ni gjort?

4 kommentarer:

Dorisettan sa...

Shit. Jag tycker ni var hårda!! Han försökte nog dölja det för att han skämdes och jag tycker ni kunde ha nöjt er med att säga hur viktigt det var att tala sanning så att ni liksom blir "på hans sida". Så att han kan komma till er om han satt sig i klsitret - även om han skäms för det. Om han fortsätter att försöka dölja saker i sådana lägen så är det nog dags för konsekvenser! Tror också att det blev nog så jobbigt att behöva panik-göra 20 matteuppgifter kl. 22 på kvällen...
MEN - ni känner självklart honom bäst och dessutom är ju amerikansk uppfostran något annorlunda än svensk på många sätt.

Världen är liten… sa...

Doris: Hmm forstar vad du menar, kanske var ett allvarligt samtal tillrackligt - jag vet inte jag ar verkligen inte nagon expert... Dessutom har jag inte berattat hela historien har i bloggen, vi har sett en trend de sista manaderna dar han borjat glomma alltifran jackor och trojor till hemlaxor och slutligen kande vi att det var dags for ett straff sa att han forstod allvaret i att halla ordning pa saker och ting. Straffet var nog inte alltfor hart i slutandan da han inte fragade om han fick spela en enda gang under helgen och vi sag till att han var sysselsatt med annat sasom lasning, spela basket och titta pa tv.
Dock uppskattar jag din feedback, for jag har verkligen ingen aning om vad jag gor=o). Plus att 11 ar ar en sadan svar alder, dom ar liksom mitt emellan barn och tonaringar vilket gor det svart att lagga ribban.

Meilita sa...

En datorfri helg skulle många barn må bara bra av.....vuxna också för den delen.

Rätt eller fel? Föräldraskapets eviga fråga.. var detta kulmen var det väl berättigat med lite konsekvenser. Sen måste det vara skitsvårt att vara bonusmammma - du har min fulla respekt och beundran.

Kram/ Supernanny ;-)

Världen är liten… sa...

Meilita: Tack kara du, alltid trevligt med lite uppmuntran=o). Svart att vara foralder/bonusforalder, oavsett alder!