tisdag, augusti 5

Kalabalik i kubik

Hade läkarbesök med ultraljud imorse, men innan ultraljudet bälgade jag i mig en 33 cl sötsliskig dryck (på under 5 min) för att testa min blodsockernivå och för att se om jag ev drabbats av graviditetsdiabets. Detta är något man gör på rutin här så det är inte så att jag har några symptom för det utan alla testas. Hur som haver så måste man vänta 1 timme efter drycken innan man tar blodprovet så vi tryckte in ultraljudet däriemellan, det visade sig dock inte vara någon superide att ligga raklåmg på en brits efter att man bälgat sötslisk på tom mage (ingen mat eller dryck 2 timmar före och jag var tvungen att dricka den 9:15 så jag åt lite frukost före 7 men det var allt)...Visst jag blev ju jätteillamående och var tom tvungen att avbryta ultraljudet för att kräkas!
Men inte nog med det, kände mig något bättre efter kräket men eftersom jag bara fick dricka vatten fram tills att blodprovet var gjort (först 40 min senare) kände jag mig fruktansvärd yr och höll ju mycket riktigt på att totalsvimma när den stackars sköterskan skulle väga mig. Det blev stor kalabalik, de satte mig på en stol, huvudet mellan knäna(så mycket det nu går när man är gravid i 28 veckan), blöt handduk i pannan och en läkare som fläktade mig med ett papper! Under tiden satt Maken lyckligt ovetande i rummet brevid och väntade på att få höra hur mycket jag hde ökat i vikt, och den enda som han märkte av uppståndelsen var när en sköterska sprang in i rummet där han satt för att hämta en blöt handduk till någon stackars patient som visade sig vara lilla jag!

Men var inte orolig Mamsen, ordningen blev givetvis återställd så fort jag fick mat i magen.

8 kommentarer:

Meilita sa...

Ojsan! Vilket race.

Drar mig till minnes att jag sov hela väntetiden när jag gjorde diabetestestet. Kanske ett tips till nästa gång ;-)

Karriärmamman sa...

Vuj, vilken rolig start på dagen... Skönt att det gick bra ändå :).

Världen är liten… sa...

Meilita: Får ta och prova det om jag måste göra det längre testet. Kände du dig illamående eller gick det bra?
Karriärmamman: Jag var helt knäckt, det var meningen att jag skulle jobba ett par timmar efteråt men jag pallade inte=o(.

Karriärmamman sa...

Vuj, stackare... Se till att vila ordentligt och ge maken en massa order att utföra! ;)

Meilita sa...

Mådde inte alls illa. Minns att jag sov rätt så gott på britsen i vilrummet!

Världen är liten… sa...

Karriärmamman: Jag behövde inte ens ge några order, fick tom bannor om jag försökte mig på någon slags aktivitet överhuvudtaget=o).
Meilita: Lyckos dig!

BB sa...

I hurt for you! That is no fun.

Världen är liten… sa...

bb:Thanks, I was so exhausted afterwards=o(.