är hur stort som helst over here. I över en månad har vi överösts med tv-reklam från allehanda guldsmedsbutiker och deras budskap är unisont: Din man älskar dig inte om du inte får någon typ av diamantsmycke den 14:e feb...
Naturligtvis går dom inte så rakt på sak, vore faktiskt riktigt festligt om dom gjorde det, men det underliggande budskapet är väldigt tydligt.
I Bonusens klass har alla gjort små brevlådor som placeras framför bänken, i denna brevlåda får alla kort från alla klasskamrater så att ingen blir ledsen om dom blir utan. Tänkte först att s-tan det här blir ju dyrt men naturligtvis(vi är ju trots allt i USA) finns det billiga kartonger med cirka 30 små (mindre än vanliga spelkort) kort där man bara behöver skriva mottagarens namn och sitt eget namn. Dessa finns i sin tur, naturligtvis, i hundratals olika teman med allt ifrån Dora the Explorer, Spindelmannen, NBA, prinsessor etc. Bonusen valde temat insekter, så på korten står det t ex "Bug me anytime Valentine" osv, vilket i sig är ganska fyndigt. Med korten ska man också bifoga lite godis, och allt är noga uppstyrt från skolan som också bifogar en klasslista så att man inte glömmer bort någon. Det är bra att skolan styr upp det hela så att det inte blir någon popularitetstävling men å andra sidan försvinner ju hela spontaniteten i det hela(hur spontant det nu kan bli med en speciell dag), istället för att ge ett kort till någon man tycker riktigt mycket om tvingas man nu alltså till att ge till alla vare se man vill eller inte.
Jag vet inte, jag kanske överanalyserar det hela, det viktiga är väl att barnen tycker att det är kul och att dom får en paus från vardagen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar