tisdag, mars 18

Dagens uttryck

I engelskan har man ett uttryck som lyder som följande: situational awareness, vilket på svenska blir ungefär "att vara uppmärksam på sin omgivning". Barn har ju inte denna förmåga och det är därför som vi måste hålla dem i handen när vi går över vägen, på parkeringsplatser etc. Skrämmande nog så har tyvärr inte alla vuxna denna förmåga heller, trots att dom har både körkort och barn...

Skulle lämna Bonusen på skolan, har bilen i veckan, och visst det är lite kaotiskt då alla föräldrar lämnar sina barn samtidigt, bilar kors och tvärs etc. Men dom flesta är ju medvetna om och uppmärksamma på detta, speciellt eftersom ett barn kan springa ut mitt framför dig vilken sekund som helst. Dock inte karln som höll på att ramma mig idag, j-kla idiot! Först och främst så hade han parkerat så att han i princip blockerade för alla andra, jag stannade bilen och avvaktade för att se om han kanske var på väg, nej ingen antydan till det och eftersom jag började ha en kö av bilar bakom mig bestämde mig för att pressa mig förbi (sakta men säkert). Men det skulle jag inte ha gjort för då bestämmer sig idioten att det är dags att röra på sig och fort ska det gå, jag slänger mig på bromsen, blänger på honom och slänger upp armarna i en uppgiven gest. Inte en ursäkt, han bara blänger tillbaka!!
Alltså jag blev så förbannad, jag menar man behöver ju inte vara Einstein för att fatta att det kommer att vara bilar överallt 8:30 på morgonen när skolan börjar 8:45!
Total avsaknad av situational awarneness.

2 kommentarer:

Dorisettan sa...

Situational awareness? Låter lite militärt tycker jag.
Inget för oss med huvudet i det blå...

Världen är liten… sa...

Dorisettan; Låter kanske lite militärt men det är egnetligen inte så mycket uttrycket i sig utan förmågan att vara uppmärksam ute i trafiken etc.