onsdag, mars 26

On the Soapbox

Vet inte om ni sett filmen Sicko av Michael Moore, gör det, om inte annat för att uppskatta det svenska sjukvårssystemet och så att ni kan protestera mot en ev helprivatisering som jag hör att man har funderingar på att genomföra även i Sverige. Låt er inte luras, sjukvård ska aldrig blandas ihop med ett vinstgivande företag. Så fort man börjar prata om människoliv och bruttovinster är man ute på hal is. Missförstå mig inte, tycker att det är bra att det finns några privata alternativ(Sophiahemmet etc) för dom som vill ha tillgång till det, men låt det stanna vid ett alternativ och inte bli en norm.

Ni anar inte hur många amerikaner som blir hemlösa pga av hutlösa sjukhusräkningar, hur många som måste oroa sig för om dom kan sätta mat på bordet samtidigt som deras 5-åring håller på att tyna bort i leukimi eller någon annan djävlig sjukdom.

Jag anser att ett lands rikedom kan värderas i välmåendet av deras medborgare, och räknar man så är tyvärr USA ett väldigt fattigt land.

4 kommentarer:

Meilita sa...

I love Sweden and våran sjukvård!

Världen är liten… sa...

Meilita: Ja, uppskatta våran fina sjukvård. Visst det kan vara lite väntetid och ibland får man ligga i korridoren i väntan på ett rum men generellt funkar det jättebra, speciellt akut sjukvården.

Dorisettan sa...

Jamen eller hur! Jag känner mig grymt tacksam över sjukvården och även föräldraförsäkringen. Jippi, liksom!

Världen är liten… sa...

Dorisettan: Det känns skönt att höra då det är så många som klagar. Men jag tror att dom som klagar, klagar för att dom inte vet bättre och jag vet med säkerhet att dom inte skulle vilja ha systemet som dom har här i USA. And don't even get me started on Föräldraförsäkringen!!